- De Nederlandse export van goederen is weer gestegen in januari, na een krimp in december.
- Vooral de uitvoer van machines, chemische en farmaceutische producten zit in de lift, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
- De handelsbarrières van de Amerikaanse president Trump kunnen de cijfers de komende maanden nog weleens een andere richting opduwen.
- Lees ook: Trump voert universele importheffing van 25% op staal en aluminium in: EU slaat terug met €26 miljard aan tegenheffingen
De Nederlandse goederenexport is in januari weer gestegen, na een krimp in december. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek nam vooral de uitvoer van machines, chemische en farmaceutische producten, voedings- en genotsmiddelen en elektrotechnische apparaten toe.
De groei kwam uit op 5,1 procent, zoals valt te zien in onderstaande tabel.

In december kromp de goederenexport nog met 1,1 procent. De goederenimport was in januari 3,6 procent hoger dan een jaar eerder. Dat komt volgens het CBS doordat er meer chemische en farmaceutische producten, elektrotechnische apparaten en transportmiddelen werden ingevoerd.
Het statistiekbureau meet ook iedere maand of de omstandigheden gunstig of ongunstig zijn voor de internationale handel. Volgens die zogeheten exportradar zijn de omstandigheden voor de export in maart minder ongunstig dan in januari. Dat komt vooral doordat de ontwikkeling van de wisselkoersen gunstiger was en producenten in Duitsland en de eurozone minder negatief waren.
Trump-effect pas later
Het lijkt erop dat het zogenaamde Trump-effect op de Nederlandse export nog moet plaatsvinden. De Amerikaanse president kondigde eerder deze maand per direct een importheffing van 25 procent aan op staal en aluminium uit het buitenland, waaronder de EU. Die sloeg terug met de aankondiging van heffing ter waarde van 26 miljard euro op Amerikaanse goederen.
Trump is niet van plan uitzonderingen te maken voor handelspartners bij de importheffingen op buitenlands staal en aluminium, zo zei hij afgelopen weekend tegen verslaggevers aan boord van het presidentiële vliegtuig Air Force One. "Ik ga geen uitzonderingen maken", aldus Trump.
Hij herhaalde ook dat er vanaf 2 april zogenoemde wederkerige importheffingen komen. Dat zijn heffingen tegen landen die zelf ook al invoertarieven op Amerikaanse producten hebben. Daarnaast zullen er dan ook extra tarieven komen op buitenlandse auto's, aldus Trump.
Hij noemde 2 april een "dag van bevrijding" voor de VS. "We krijgen dan een deel van de welvaart terug die zeer, zeer domme presidenten eerder weggaven omdat ze geen flauw benul hadden wat ze deden", voegde Trump daaraan toe. "Miljarden dollars zijn ons land al binnengekomen en het grote geld komt vanaf 2 april."
Handelspartners zoals de Europese Unie hebben al tegenmaatregelen aangekondigd door eigen tarieven op producten uit de VS op te leggen, waaronder voor sterke drank. Trump dreigde vorige week op zijn beurt weer met torenhoge heffingen op wijn, champagne, cognac en andere alcoholische dranken uit de EU.
Nederlandse exporteurs lopen risico
Voor exporterende bedrijven kunnen hogere importheffingen nadelig zijn, omdat de internationale handel ermee financieel wordt belemmerd. Exporterende MKB-bedrijven zijn dit jaar bijvoorbeeld kwetsbaarder, meldde Business Insider Nederland al in januari. Als zij een financieringsvraag doen bij platform NLinvesteert, zullen zij extra onder de loep worden genomen.
De staalheffingen treffen ook Tata Steel Nederland in IJmuiden. Het staalbedrijf heeft al gezegd dat sommige Amerikaanse afnemers, met name in de auto-industrie, hebben gelobbyd voor een uitzondering op de heffingen op de producten van Tata. De staalfabriek in IJmuiden is namelijk een belangrijke leverancier van producten voor gebruik in batterijen van elektrische auto's en andere auto-onderdelen.
De VS zijn goed voor 12 procent van de totale jaarlijkse afzet van Tata. Dat komt neer op ongeveer 800.000 tot 900.000 ton staal per jaar dat naar de VS gaat. Trump legde tijdens zijn eerste termijn tarieven op van 25 procent op staal en van 10 procent op aluminium. Toen kreeg Tata nog een ontheffing op de importtarieven.
Een woordvoerder van Tata liet maandag weten dat het nog veel te vroeg is om iets te kunnen zeggen over een eventuele impact van de heffingen op bijvoorbeeld productie, werkgelegenheid en investeringsplannen van het bedrijf in IJmuiden.